• Tjänster
  • Projekt
  • Publikationer
    • Rapporter
    • Vetenskapliga artiklar
  • Om oss
  • Nyhetsarkiv
  • Medarbetare
  • Jobba hos oss
  • Kontakt
  • Svenska
  • Engelska

AquaBiota

- part of the NIRAS group

  • Om oss
  • Nyhetsarkiv
  • Medarbetare
  • Jobba hos oss
  • Kontakt
  • Svenska
  • Engelska
  • Tjänster
  • Projekt
  • Publikationer
    • Rapporter
    • Vetenskapliga artiklar

Två rapporter om sjöfartens miljöpåverkan och rumsliga behov

2018-03-27 AquaBiota

Fartygstrafik riskerar att påverka de marina naturvärdena på många sätt. I dessa två rapporter beskrivs den nuvarande trafiksituationen för sjöfart i Kattegatt och vid Salvorev, norr om Gotland, och effekterna av de väntade trafikförändringarna utreds med hänsyn till naturvärden såväl som sjöfartens behov. Rapporterna är framtagna av AquaBiota och SSPA på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten.

Utredningen i Kattegatt analyserar den nuvarande fartygstrafiken i jämförelse med den förväntade trafiken efter att de föreslagna nya ruttsystemen tagits i bruk. Rapporten beskriver också de kartlagda naturvärdena inom berörda områden i Kattegatt, och sjöfartens potentiella påverkan på dessa identifieras. Utredningen indikerar att de föreslagna nya ruttsystemen kommer att bidra till ökad sjösäkerhet, vilket även är positivt ur naturvårdshänseende eftersom många av de marina naturvärdena är mycket sårbara för oljeutsläpp. I övrigt rekommenderas en utredning av möjligheterna att minska buller från sjöfarten i känsliga områden, samt en uppföljning av tidigare inventerade områden för att utvärdera om de ändrade rutterna leder till bottenpåverkan.

Utredningen i Salvorevområdet fokuserar på de förändringar som väntas när fartygsrutten mellan Hoburgs bank och Gotland inte längre används, och hur detta kan påverka naturvärdena. Utredningen beskriver den nuvarande fartygstrafiken i området och uppskattar att den kommer att öka från runt 2 000 till 16 000 fartygspassager per år om rutten vid Hoburgs bank omdirigeras till leden väster om Gotland. Detta bedöms öka sannolikheten för grundstötnings- och kollisionsolyckor, och därigenom betydligt öka risken för områdets naturvärden genom ökad risk för oljeutsläpp. Särskilt sjöfågel, som också kan störas av det ökade antalet passager, bedöms vara särskilt känsliga.

Länkar till rapporterna:
Tano, S., Forsman, B., Bakosch, A., Andersson, A. 2017: Sjöfartens rumsliga behov och miljöpåverkan i Kattegatt – fördjupat underlag för svensk havsplanering. Havs- och vattenmyndigheten 2017:27.

Tano, S., Forsman, B., Bakosch, A., Andersson, A. 2017: Sjötrafikbelastning på Salvorev, norr om Gotland. Havs- och vattenmyndigheten 2017:28.

Arkiverad under: Miljökonsekvensbeskrivningar (MKB) och kontrollprogram

Kontaktperson


Martin Isæus
Projektchef
Fil. Dr. Marin ekologi
martin.isaeus@niras.se

Nyheter

AquaBiota – en del av NIRAS

sep 01

Från och med den första september 2023 är … Läs mer »

AquaBiota Gasell 2022

aug 30

AquaBiota har blivit utnämnt till Gasellföretag … Läs mer »

Artikel av AquaBiotaforskare klassisk!

dec 16

En artikel i Mammal Review av Eva Isaeus med flera … Läs mer »

Ansökan och MKB för Storgrundet kungjord

dec 16

Tidigare i år skickade wpd in ansökan om tillstånd … Läs mer »

Välbesökt webinarium om havsbaserad vindkraft

dec 15

Ett 40-tal personer deltog i våra webbsända … Läs mer »

Ny forskningsartikel om eutrofiering i kustzonen

mar 31

Övergödningsproblematiken i Östersjön kopplat till … Läs mer »

Se alla inlägg »

Förfrågningar

mils.anbud@niras.se

AquaBiota Water Research ABWR AB
c/o NIRAS
Hantverkargatan 11B
112 21 Stockholm

Copyright © 2025 AquaBiota · An iGoMoon Website · Logga in

Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du detta.