• Tjänster
  • Projekt
  • Publikationer
    • Rapporter
    • Vetenskapliga artiklar
  • Om oss
  • Nyhetsarkiv
  • Medarbetare
  • Jobba hos oss
  • Kontakt
  • Svenska
  • Engelska

AquaBiota

- part of the NIRAS group

  • Om oss
  • Nyhetsarkiv
  • Medarbetare
  • Jobba hos oss
  • Kontakt
  • Svenska
  • Engelska
  • Tjänster
  • Projekt
  • Publikationer
    • Rapporter
    • Vetenskapliga artiklar

Sjöfartens påverkan i Kattegatt och vid Salvorev

AquaBiota har utrett sjöfartens påverkan i syfte att ge underlag till Havs- och vattenmyndighetens havsplaneringsuppdrag. Inom projektet har två separata utredningar genomförts i Kattegatt respektive vid Salvorev norr om Gotland. Projektet utfördes i samarbete med SSPA.

Utredningar i Kattegatt

I Kattegatt utvärderas det i planskissen föreslagna användningsområdet för sjöfart i Kattegatt utifrån både sjöfartens behov och utifrån naturhänsyn. Utredningen analyserar den nuvarande trafiksituationen i avseende på fartygstrafikens karaktär och jämför denna med den förväntade fartygstrafiken efter genomförandet av de föreslagna ruttsystemen i Kattegatt. Rapporten beskriver också de kartlagda naturvärdena i Kattegatt, med fokus på de värdefulla Natura 2000-områden som ligger inom eller i nära anslutning till farleder och sjöfartens användningsområde.

Resultat
Resultaten indikerar att bredden som anges för Användningsområde sjöfart i havsplanen i huvudsak bedöms vara väl dimensionerad och lokaliserad ur sjösäkerhetssynpunkt. De föreslagna nya ruttsystemen bedöms bidra till ökad sjösäkerhet och trafikbilden bedöms bli mer samlad med mindre trafik utanför farledsstråken. Eftersom flertalet marina naturvärden i området bedöms vara mycket sårbara och svårsanerade vid oljeutsläpp, anses en ökad sjösäkerhet vara viktig även ur naturvårdshänseende. Då det finns indikationer på att sjöfart kan påverka tumlare, och även andra organismer i havsområdet, är det eftersträvansvärt att bredden på Användningsområde sjöfart inte överstiger den bredd som krävs för en bibehållen sjösäkerhet. Det rekommenderas vidare att utreda möjligheterna att minska buller från sjöfarten i områden som anses särskilt känsliga för bullerpåverkan, och att följa upp värdefulla områden som tidigare inventerats i Kattegatt för att kunna utvärdera konsekvenserna av den förändrade fartygstrafikens påverkan.

Tano, S., Forsman, B., Balosch, A., Andersson, A. 2017: Sjöfartens rumsliga behov och miljöpåverkan i Kattegatt – fördjupat underlag för svensk havsplanering. Havs- och vattenmyndigheten 2017:27.

Salvorevsområdet

I Salvorevsområdet utreds sjöfartens påverkan på naturvärdena, samt de konsekvenser som kan förväntas vid de prognosticerade trafikförändringarna i området. I rapporten beskrivs den nuvarande fartygstrafiken i området, och en bedömning görs av hur sjöfarten över Salvorev skulle öka om fartyg framöver omdirigeras från rutten vid Hoburgs bank till leden väster om Gotland. Utöver detta görs en kvalitativ konsekvensbedömning av hur sjöfartens trafikmönster påverkar Natura 2000-områden, skyddsvärda habitat samt för området viktiga arter som alfågel och gråsäl.

Resultat

Resultaten visar att dagens sjötrafik vid Salvorev utgörs av ca 2 100 årliga passager, och det finns indikationer på att nuvarande trafik kan påverka naturvärdena i området negativt, men det är svårt att fastslå i vilken omfattning. Den förhöjda risken för oljeutsläpp i området illustrerar en ökad riskbild för känsliga naturvärden såsom övervintringsområden för alfågel, fartygspassager kan störa sjöfågel, och undervattensbuller kan till exempel ge negativa effekter på ung fisk. Den prognosticerade ökningen av fartygstrafik i området bedöms bli mycket omfattande (16 000 årliga passager), vilket bedöms öka sannolikheten för grundstötnings- och kollisionsolyckor.  Även ökad trafik med lastade oljetankfartyg medför risker för stora utsläpp med allvarliga miljökonsekvenser. Detta utgör också den huvudsakligt ökade risken för naturvärdena i området, då flertalet arter och biotoper bedöms som sårbara för oljeutsläpp. Särskilt för sjöfågel bedöms detta utgöra en betydligt ökad risk för områdets naturvärden i jämförelse med dagens trafikläge.

Eftersom det aktuella trafikstråket vid Salvorev bara är omkring hälften så brett som den nuvarande passagen vid Hoburg, och den förtätade trafikbilden kompliceras av ett diagonalt korsande trafikstråk, rekommenderas därför en utredning av sjösäkerhetsmässiga frågor om den beskrivna omdirigeringen ska genomföras.

Tano, S., Forsman, B., Balosch, A., Andersson, A. 2017: Sjötrafikbelastning på Salvorev, norr om Gotland. Havs- och vattenmyndigheten 2017:28.

Kontaktperson


Martin Isæus
Projektchef
Fil. Dr. Marin ekologi
martin.isaeus@niras.se

Nyheter

AquaBiota – en del av NIRAS

sep 01

Från och med den första september 2023 är … Läs mer »

AquaBiota Gasell 2022

aug 30

AquaBiota har blivit utnämnt till Gasellföretag … Läs mer »

Artikel av AquaBiotaforskare klassisk!

dec 16

En artikel i Mammal Review av Eva Isaeus med flera … Läs mer »

Ansökan och MKB för Storgrundet kungjord

dec 16

Tidigare i år skickade wpd in ansökan om tillstånd … Läs mer »

Välbesökt webinarium om havsbaserad vindkraft

dec 15

Ett 40-tal personer deltog i våra webbsända … Läs mer »

Ny forskningsartikel om eutrofiering i kustzonen

mar 31

Övergödningsproblematiken i Östersjön kopplat till … Läs mer »

Se alla inlägg »

Förfrågningar

mils.anbud@niras.se

AquaBiota Water Research ABWR AB
c/o NIRAS
Hantverkargatan 11B
112 21 Stockholm

Copyright © 2025 AquaBiota · An iGoMoon Website · Logga in

Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du detta.